Oplu -opetuspoljin, jarrupoljin opetuslupaopettajalle

 

Oplu -jarrupoljin

Oplu -jarrupolkimen suunnittelussa on paneuduttu erityisesti asennuksen helppouteen ja mukavuuteen.

Asennusohje.pdf

Tämän sivun alaosassa on kuvia asennuksista.


Halkileikkauskuva Oplu -opetuspolkimesta.

 

 

 

 

Asenna itse, tai kysy asennusta lähimmästä korjaamosta

Opetuspolkimia asentavat useimmat autokorjaamot. Alla on lueteltu muutamia autokorjaamoja, joilla on varastossa ja jotka asentavat Oplu -opetuspolkimia. Ilmoita uusi asennusliike sähköpostilla pasa@sompsa.fi

Helsinki, Herttoniemi

RJV autohuolto

Puh. 010 425 0100
Kotisivut: www.rjvautohuolto.fi


Helsinki, Tapanila

Mosan autohuolto Oy

Puh. 09-3506070
Kotisivut: www.mosanautohuolto.fi


Helsinki, Konala

Malminkartanon autohuolto

Puh. 09-5915630
Kotisivut: http://www.mkah.fi


Espoo, Suomenoja

Suomenojan autohuolto Oy
puh: 029 3700 280
Kotisivut: www.soah.fi


Vantaa, Rekola

Rekolan Auto- ja rengashuolto Oy
Puh. (09) 873 5722
Rekolantie 60
01400 VANTAA


Vantaa, Kaivoksela

A-Laatutarvike

KAIVOKSELAN OSTOSKESKUS,
Kaivosvoudintie 1 a
puh. 09-530 8840
Kotisivut: www.a-laatutarvike.fi


Alastaro

Alastaron autopalvelu

Puh. 02 7641 881
Loimijoentie 99
Kotisivut www.alastaronautopalvelu.fi


Tampere

Autokorjaamo Pispalan Autot Oy

puh. 03-3450 433, gsm 0500-620 089
Sellukatu 17, 33400 Tampere
Kotisivut www.pispalanautot.fi/


Turku

Muhkurin autohuolto

puh. 0102793900
Uhrilähteenkatu 2
20250 Turku

Kotisivut www.muhkurinautohuolto.fi/


Kokkola

Kokkolan Autohuolto Oy

puh. 0207791310
Mestarintie 10, 67600 Kokkola
Kotisivut www.kokkolanautohuolto.fi


Mikkeli

Autokorjaamo Anssi Hämäläinen Oy

puh. 015-362945, 050-5970144
Viilarintie 6, 50600 Mikkeli
Kotisivut www.autokorjaamoanssihamalainen.com


 

Auton lattialle muotoillaan vanerilevy ja poljin kiinnitettän siihen kahdella ruuvilla. Opettajan puolelle autoa ei tarvitse porata kiinnitysreikä. Poljin on helppo ottaa pois ja laittaa uudelleen autoon.

 

 

Kuljettajan jarrupolkimen kohdalle rintapeltiin porataan reikä ja siihen kiinnitetään haarukkaliitin pultilla. Haarukkaliittimeen kiinnitetään Oplu- polkimelta tuleva vaijeri tapilla. Opetuksen loputtua vaijeri poistetaan, mutta haarukkaliitin jätetään paikoilleen mahdollista seuraavaa opetuskertaa varten.

 

 

Asennusesimerkki

Alla olevassa kuvasarjassa näytetään polkimen asennus Toyota Yarikseen.

 Oplu -polkimen kiinnitys vanerilevyyn

Paperille piirretään jalkatilan tasaisen lattian muoto. Paperin avulla muoto piirretaan noin 10 mm:n paksuiselle vanerille.
Pala sahataan irti levystä kuviosahalla.

Polkimen rungon turhaa taivuttamista on vältettävä, sillä runko heikkenee taivuttelusta.

Taivutuskestävyyttä on testattu. Testissä poljin oli käyttökelpoinen vielä 20 taivutuksen jälkeen.

 

Poljin sovitetaan paikalleen säätämällä polkimen rungon pituutta ja taivuttamalla kulmaa vastaamaan jalkatilan muotoa.

Poljin asennetaan jalkojen väliin siten että sitä käytettään oikealla jalalla aivan kuten kuljettajan paikalla.

Vaijerille on oltava tilaa polkimen yläpuolella. Jos vaijeri taipuu liian jyrkästi, se ei luista kunnolla.

Kiinnitysruuvien paikat merkitään vaneriin.

 

 

Kiinitysruuvien reiät porataan kahdeksan millmetrin poralla vaneriin ja lyöntimutterit lyödään reikiin levyn ALAPINTAAN.


Katsastusmiehen vaatimukset ratkaisevat viimekädessä miten vaneri on kiinnitettävä autoon. Ajoneuvohallintokeskuksen ohjeen mukaan poljin on oltava luotettavasti kiinni autossa. Se ei saa lähteä paikoiltaan onnettomuuden sattuessa.

Ajoneuvohallintokeskuksen ohje:

Opetuslupa-ajoneuvossa on oltava laite, jolla opettaja voi vaikeudetta käyttää ajoneuvon käyttöjarrua. Katsastuksessa voidaan hyväksyä tällaisena laitteena vain luotettavasti kiinnitetty ja turvallisesti toimiva jarrupoljin, jonka voimansiirto käyttöjarrujärjestelmään välittyy esim. vaijerivälitteisesti. Polkimen on oltava helposti käytettävissä ja sen asennuksen tulee olla kiinteä.

Polkimen sijoituksen tulee vastata normaalin auton jarrupolkimen sijoitusta; oikealla jalalla painettavaksi tarkoitettu. Jarruteho tarkastetaan jarrudynamometrilla, ja tehon tulee vastata auton omalla jarrujärjestelmällä kuljettajan paikalta aikaansaatavaa jarrutustehoa.

 

Levy asetetaan paikoilleen ja poljin kiinnitetään siihen. Tässä esimerkissä levy kiinnitettiin etuistuimen kiinnityspultin alle moukaroidulla hyllynkannattimella.

 

 

 

 

 

 

 

 

Pispalan autot Oy kiinnitti vanerilevyn luotettavasti istuimen kiinnityspulttien alle. Auto on Seat Altea XL.

Matto asetetaan paikoilleen ja polkimen asennus on valmis, mutta vaijeri on vielä asentamatta.

 

Vaijerin asentaminen kuljettajan jarrupolkimen alle

Oplu -polkimessa vaijerin enimmäisliike on 60 millimetriä. Vaijeri tulee kiinnittää jarrupolkimeen sellaiselle kohdalle, että poljinta painettaessa liike on noin 45 millimetriä. Liikkeen pituus kannattaa mitata auton ollessa käynnissä, sillä tehostimen toimiessa jarrupolkimen liike on pitempi kuin moottorin ollessa sammutettu.

Katsastuksessa tärkein peruste on, että lisäjarrupolkimella saadaan sama jarrutusteho, kuin varsinaisella polkimella.

 

Auton rintapeltiin jarrun kohdalle kiinnitetään haarukkaliitin ja siihen tapilla vaijerin päässä oleva lenkki.

Vaijeri on helppo kiinnittää ja irroittaa autosta.

Haarukkaliittimen kiinnitys kannattaa antaa autokorjaamon tehtäväksi. Reikää tehtäessä auto on nostettava ylös ja tarkastettava, että moottoritilassa on tilaa reiälle.

Toyota Yarikseen haarukkaliittimen kiinnitys korjaamolla kesti vajaan tunnin.

Uudehkon pienen BMW:n moottoritilassa oli niin paljon tavaraa, että merkkikorjaamo ei suostunut asentamaan liitintä.
Vaijeri saatiin kiinnitettyä asentamalla erityinen kiinnitysrauta jarrupolkimen kiinnityspulttien alle.

Vaijeri paikoillaan haarukkaliittimeen kiinnitettynä.
Seat Alteassa Jarrupolkimen varsi on paksu. Vaijeri on johdettu varressa olevan reiän läpi rintapeltiin. Haarukkaliitintä ei ole käytetty, vaan vaijeri on kiinnitetty sopivassa kohdassa oleeseen peltiulokkeeseen (Pispalan autot Oy, Tampere).

Vaijeri sydän otetaan pois kuoresta ja kuori lyhennetään rautasahalla sopivan mittaiseksi. Erään koeasennuksen katsastuksessa vaijeri luisti, sillä vaijerilukon muttereita ei oltu kiristetty riittävästi.

Haarukkaliittimen paikkaa määritettäessä on katsottava, että vaijeri tulee polkimen liikeen suuntaisesti. Suunta selviää painamalla jarrua. Tässä autossa polkimen liike on lähes vaakasuuntainen.

Haarukkaliitintä kiinnitettäessä on vaijerin oltava jarrupolkimen liikkeen suunnassa. Kuvassa vaijeri on kiinnitetty liian alas. Kun Oplu -poljinta painetaan vaijeri menee mutkalle, eikä jarruta kunnolla.

Myös kiinnitysraudan on oltava vaijerin ja jarrupolkimen liikkeen suunnassa. Kuvassa rauta on vinossa, jolloin vaijerin sydän hankaa riän reunoihin eikä luista kunnolla.

Tässä kuvassa on hyvä asennus. Vaijerin sydän ja kiinnitysrauta ovat molemmat asennettu jarrupolkimen liikkeen suuntaisesti.

 

 

 

 

 

 

 


Sompsa Oy, Vantaa. Puh: 0400-768899. www.sompsa.fi pasa(@)sompsa.fi