Oplu -opetuspoljin, jarrupoljin opetuslupaopettajalle

Oplu käyttökokemuksia

Alle on kerätty asennus- ja käyttökokemuksia Oplu -polkimen hankkineilta yksityishenkilöiltä. Pääosa palautteista on vuodelta 2015, mutta seassa on muutama palaute vuosilta 2014 ja 2011. Palautteet on kerätty sekä palautelomakkeella että puhelimitse.

Yleisesti polkimen asennusta pidettiin helppona ja yksinkertaisena. Haarukkaliittimen asennus kuljettajan jarrupolkimen alle oli ogelmallisin kohta. Tässä on automallikohtaisia suuria eroja.


Katsastus onnistui ensimmäisellä yrityksellä noin 90% asennuksista. Yleisin syy katsastuksen hylkäykseen oli vaijerissa olevat ylimääräiset mutkat. Kun vaijeri halutaan piilottaa ja se vedetään kojetaulun takana opettajan puolelta kuljettajan puolelle, vaijeriin tulee lukuisia mutkia. Kitka suurenee, poljinvoima ei riitä tai palautusjousi ei jaksa palauttaa poljinta takaisin yläasentoon.

Toinen yleinen hylkäyksen aihe on vaijerin kiinnityspisteen sijoittaminen kuljettajan puolella liian alas. Käyttötilanteessa opettajan poljin painuu liian alas. Molemmista virheistä on maininta asennusohjeessa.


Kouluarvosanan asteikolla 4-10 käyttäjät antoivat seuraavasti:

10 12 kappaletta
9   28 kappaletta
8   11 kappaletta
7   -
6   1 kappale
5   1 kappale
4   -


Alla on palautteita automerkin mukaisesti aakkosjärjestyksessä. Valtaosa polkimista on asennettu kotiasennuksena, mutta tässä suhteessa tilasto on vinoutunut. Autokorjaamot hankkivat polkimia ja asentavat niitä autoihin. Näistä asennuksista ei voi kysyä käyttäjien mielipidettä, sillä polkimen loppukäyttäjä on tuntematon.

 

Automerkki ja vuosimalliNumero 4-10AsennusKatsastus
Audi A1 2010  9KotiEnsimm.Kuljettajan polkimen alla on niin kovaa terästä, että siihen ei saanut porattua reikää. Jouduin telemään lisäraudan että sain vaijerin kiinnitettyä. Muutoin asennus oli helppo. Vanerilevyn kiinnitin neljällä ruuvilla lattiamattoihin. Siis niihin mattoihin, jotka ovat liimattu lattiaan. Yllätys oli, että se kelpasi katsastusmiehelle. Poljin oli kyllä aika tiukassa matoissa kiinni.
Audi a3, 2003  8KotiEnsimm.Poljinta voisi muotoilla siten, että poljinvoima tuotetaan jalkaa ojentamalla eikä päältä painamalla.( vrt. norm. polkimet) Poljin voisi olla leveämpi.
Audi Avant 1998  9KotiEnsimm.Yksinkrtainen poljin, helppo asentaa. Toimii hyvin.
Chrysler Voyager 2007  10KotiEnsimm.Normaali vaijeri riitti. Tosi helppo asentaa. Kuljettajan polkimen alla oli valmiiksi sopiva kiinnike, eli ei tarvinnut tehdä yhtään reikää. Vanerina käytin 10mm liimapuulevyä.
Citroen C2   KotiEnsimm.Helppo asentaa, suosittelen muillekin.
Citroen Picasso 2002  9Korj.Ensimm.Hyvä on ollut. Ehkä polkimeen voisi jonkun suojan kehittää eli tilanteisiin, kun autoa käytetään muussa tarkoituksessa kuin opetusajossa, ettei vahingossa jarrupolijinta paina. Tosin ei ole ongelma meillä ollut. Tietysti tuolla ei saa olla merkittävää hintavaikutusta. Tyytyväinen olen ollut.
Fiesta 2005  9KotiEnsimm.Asennus oli tosi nopea alle tunti meni (harrastan autojen rakentelua). Kuljettajan jarrupolkimen alla on sopiva kannakepalkki, johon vaijerin kiinnitys onnistui helposti.
Ford Fiesta  10KotiEnsimm.Helppo asentaa, selkeät ohjeet
Ford Fiesta 1990  10KotiEnsimm.
Ford Focus 2001   Molem.Ensimm.Kiinnitin vaijerin kuljettajan polkimen alle hitsaamalla rintapeltiin M6 pultin. Haarukkaliitin kiinnitettiin tuohon pulttiin. Opettajan puolella vaijeri pysyi huonosti pääteholkissa. Tämä johtui siitä, että en lukenut ohjeita, vaan kuorin vaijerin ja tynsin sen sitten holkkiin. Näin vaijeri oli väljästi holkissa.
Ford Mondeo 2000  9KotiEnsimm.Siro, mahtuu pieneen tilaan. Opettajan puolen vaijerilukosta meni kierteet asennuksen yhteydessä.
Ford Mondeo 2005   Molem.ToisellaHaarukkaliittimen reikä tehtiin muun huollon yhteydessä korjaamolla. Muutoin asensin polkinen itse. Aluksi vaijerissa oli liian suuria mutkia, eikä poljin palautunut kunnolla ensimmäisessä katsastusyrityksessä. Säädin vähän polkimen paikkaa, niin että vaijerin jyrkät mutkat oikenivat. Sen jälkeen katsastus meni ongelmitta läpi.
Golf 2011  9Korj.Ensimm.Polkimen polkemiskulma voisi olla parempi. Se ei ole niin luonnollinen, kuin kuljettajan polkimessa.
Honda Jazz 2011  9KotiToisellaVaijerin kiinnitys kuljettajan puolella oli liian alhaalla, sen vuoksi ei mennyt läpi katsastuksesta. Toimiva poljin, helppo asentaa.
Kia ceed wagon 2013  9KotiEnsimm.Mekaanisesti ok. Asennus vähän hankala, mutta riippuu varmasti automerkistä. Asennusohjetta voisi ehkä parantaa.
MB A-malli 2009  9KotiEnsimm.Kiinnitin lattaraudan ohjaustangon alapään alle, johon vaijerin kiinnitys. Vaijerilukko opettajan puolella saattaa antaa periksi.
MB C200 2008, uudempi korimalli   KotiEnsimm.Mersun rintapellissä on kolme kerrosta ja haarukkaliittimen kiinikkeeseen tarvitaan 12 cm pitkä M6 pultti. Pulttia varten on porattava reikä pitkällä terällä, mutta se kuitenkin onnistuu. Jarrupolkimen varsi on niin leveä, että vaijerin kiinitysraudat joutuu teettämään noin sentin pitemmiksi, kuin vakioraudat. Muuten helppo asentaa ja ihan hyvä poljin.
Mersu A 180 2005  
Mitsubishi Carisma 2001  6KotiEnsimm.Polkimen pultti kiristyy kun sitä painaa muutaman kerran ja poljin menee jumiin eikä palauta kun sitä painaa.
mopoauto aixam roadline 2009   KotiEnsimm.hyvä poljin ja helppo asentaa. Ihan ok poljin käyttää, toimii riittävän hyvin tosin aika vähän oli tarvetta kahden jalan polkaisuille ; )
Nissan Almera   Korj.Ensimm.
Nissan almera -97 ja -02 (2kpl)  9KotiEnsimm.Polkimen puoleisen runkoon tehtävän reijän voi jättää tekemättä. Nissanissa on hyvin 2 kpl pitkää pultin päätä näkyvillä jonka väliin voi hyvin tehdä raudan johon vaijerin lukitus pään saa hyvin kiinni. Toki tämä vaatii jonkin verran työkaluja ja materiaaleja lisää. Tein nämä omiin autoihini itse. Eli siis täydellinen pinta-asennus.
Nissan Almera 2003  9KotiToisellaKatsastusmiehen mielestä poljin oli oikein asiallinen, mutta vaijerin kiinnitys kuljettajan puolella oli liian alhaalla ja poljin painui liian syvälle. Pienellä säätämisellä asia korjaantui.
Nissan Note 2006  8KotiToisellaPujotin aluksi vaijerin kojetaulun taakse. Vaijeriin tuli niin monta mutkaa, että se ei palautunut ylä asentoon katsastuksessa. Kun vaijeri kulki jouhevasti vaihdekepin vierestä, ei mitään ongelmia.
Nissan Primera 2006  10KotiEnsimm.
Opel Astra 2007  9KotiEnsimm.
Opel Astra 2008  9KotiEnsimm.Kujettajan jarrupolkimen alla oli sopiva tappi, johon vaijerin sai kiinni. Ei tarvinnut porata yhtään reikää. Helppo asennus.
opel astra 2008  9KotiEnsimm.Polkimen asenus oli suhteellisen helppoa koska autossa oli jarrupolkimen varren vieressä vamiiksi kiinitystanko johon vaijerin pään sai ruuvilla kiinni eikä auton pohjaan tarvinnut porata reikää haaraliittimelle.
Opel Corsa 2003  8Molem.Ensimm.Saisi olla automallikohtaista dataa, minne haarukkaruuvin reikä kannattaa porata / onnistuuko kiinnitys johonkin valmiiseen kierretappiin / tarvitaanko jonkinlainen lisäkorvake yms. Muuten ainakin mainitussa autossa (Corsa 2003) näyttäisi toimivan suht hyvin
Opel Insignia vm 2014  10KotiEnsimm.Nykyautoissa rintapeltiin ei voi/ei kannata reikiä porata, mutta kohtuullisella askartelulla kuljettajan jalkatilaan saa tehdyksi penkin kiskoista lähtevät tuet vaijerin pään kiinnitykselle jarrupolkimen alle. Itse toteutimme lattaraudasta hitsaamalla tuennan (merkkikorjaamo suositteli vaihtoehtoisesti pellistä muotoon taivutettua kiinnitysalustaa), joka jää siististi maton alle. OPLU-poljin asennettiin vaneriin, joka kiinnitettiin apukuskin penkin kiskoihin lattaraudoilla. Suosittelen poljinta vähän tilaavievänä ja siistinä ratkaisuna.
Opel Kadet 1989   Molem.Ensimm.Ei vie tilaa, oikein hyvä.
Peugeot 306 1996  8KotiEnsimm.Helppo laittaa, toimiva peli. Laitoin vaijerin kojetaulun sisälle, katsastusmies moitti, että ei saa samaa jarrutustehoa kuin auton omalla polkimella. Mutta hyväksyi kuitenkin. Varmaan tehot olisivat olleet paremmat, jos vaijerissa ei olisi ollut niin paljoa mutkia.
Renault Clio   KotiEnsimm.Haarukkaliitin oli helppo asentaa ja polkimen asensin vanerilevyyn, jonka kiinnitin istuimen pulttien alle. Katsastus sujui moittettomasti ja poljin, jolla tosin on ollut käyttöä tosi vähän, on toiminut hyvin.
Renault grand scenic 2010  9KotiEnsimm.
Renault Kangoo  10Korj.Ensimm.
Renault megane 1997   Ensimm.Helppo asentaa, jo toinen asennus asensin myös Audi Avanttiin.
Renault Megane 2006  9KotiEnsimm.
Renault Scenic   Molem.Ensimm.
Skoda Fabia   KotiEnsimm.Asennus oli helppoa, kokemusta käytöstä ei ole, sillä poljinta ei ole tarvinnut vielä.
Toyota Avensis   KotiEnsimm.Polkimen asennus vanerilevyyn oli helppoa ja nopeata. Ongelmallisinta oli haarukkaliittimen kiinnittäminen kuljettajan jarrupolkimen alle. Avensiksessa on kaksinkertainen rintapelti ja maahantuojan korjaamolla reiän poraaminen siihen olisi saattanut viedä jopa päivän. Polkimen alle kiinnitin peltiruuveilla virtakiskon palasen ja siihen vaijerin pään. Polkimen palautumisessa jarrutuksen jälkeen oli pieniä ongelmia, sillä asensin vaijerin liian monelle mutkalle ilmastointilaitteen takapuolelta. Katsastuksessa poljin meni moitteetta läpi.
toyota avensis 2001  8KotiEnsimm.Ehdotukseni on nyt raju, tehkää kokonaan erilainen poljin, nykyisessä varpaat ottaa vaijeriin kiini tilanteessa ja silloin joutuu varpailla painamaan poljinta tulee tunne ettei jaksa polkea, avensiksessa esim. on niin loiva etupelti että polkemiseen ei oikein saa voimaa, pitäisi varmaan laittaa lauta polkimen alle että kulma olisi oikea. Katsastuksesta kuitenkin meni ekalla läpi, eikä ollut huomautusta.
Toyota Avensis 2002  9Korj.Ensimm.Asiallisen näköinen ja hyvin toimiva poljin. Ainoa haaste liittyy vaijerin vetämiseen pelkääjän jalkatilasta kuskin jalkatilaan. Nyt kun veti vaijerin alhaalta edestä keskikonsolin läpi, menee vaijeri helposti sen verran mutkalle, että polkimen palautus yläasentoon "hätäjarrutuksen " jälkeen on hieman vaivalloista.
Toyota avensis 2010  9KotiEnsimm.Hieman leveämpi poljin voisi olla
Toyota Corolla 1990  10KotiToisellaHelppo asentaa ja hyvin on toiminut. Ensimmäisellä katsastuksella poljin painui liian syvälle. Korjaantui pienellä säädöllä.
Toyota Corolla 1999  8KotiEnsimm.Asennus oli sujuvaa, mutta kuljettajan polkimen alle kiinnitys hankala. Tämä ei ole polkimen vika. Tuntuu jäykältä käyttää, ehkä leveämpi poljinosa olisi parempi.
Toyota Corolla 2001  10KotiEnsimm.Lisäjarrupolkimen itseasennus onnistui helposti Oplun-ohjeiden mukaan. Vähäistä hankaluutta teetti löytää sopiva kiinnityskohta jarruvaijerin ankkuripultille ja poraukselle. Arvosana itse polkimelle ja asennusohjeille, täysi kymppi
Toyota Verso 2005  9Molem.Ensimm.Ei ole tarvittu ajossa. Ihan ok poljin.
Toyota Yaris  9Korj.Ensimm.Toiminut moitteetta.
Toyota Yaris 2002  9KotiEnsimm.Ei ole tarvittu ainakaan vielä ajossa.
Toyota Yaris 2002  9KotiEnsimm.
Toyota Yaris 2003  9KotiEnsimm.Olen tyytyväinen Oplu -polkimeen. Positiivisesti yllättynyt olin kaikkien osien jämäkkyydestä, sillä kuvien perusteella polkimen materiaalivahvuus mietitytti minua. Ehkäpä teidän kannattaisikin korostaa mainonnassanne materiaalivahvuuksia. Katsastusmiehellä ei ollut muuta kuin hyvää sanottavaa polkimesta/asennuksesta/jarrutustehosta. Poljinkokonaisuuden asentaminen Yarikseen ei vaatinut reikien poraamista pelteihin. Porasin pari pientä reikää ratin alla olevan muovisen tavarakaukalon pohjaan saadakseni omatekoisen vaijerin ohjaimen kiinnitettyä kaukalon pohjaan. Näin sain vaijerin pysymään poissa kuskin jaloista. Vaijerin ankkuroin tekemällä 4 mm vahvasta lattaraudasta kiinnikkeen, jonka kiinnitin rintapellistä löytyneisiin pultteihin. Itse poljinosaa en halunnut taivuttaa ollenkaan, joten tein polkimen taakse puusta tukikiilan. Näin sain polkimen jäämään hyvin näkösälle. Siitä tosin seuraa, että polkaisuliike on aikalailla suoraan ylhäältä alaspäin suuntautuva. Pidin kuitenkin
Toyota Yaris 2007  9KotiEnsimm.Opettajan puolella jalkatila on ahdas ja polkimen kulma jää huonoksi. Kuljettajan puolelle jarrupolkimen alla jarruputket ovat juuri kohdalla. Asennuksessa pitää olla varovainen.
Toyota Yaris 2007  8KotiEnsimm.Yariksessa rintapellin kulma on apukuskin puolella aika loiva, eli poljin jää hieman turhan vaakasuoraan optimaalista hätäjarrutustehoa ajatellen. Tämän voisi korjata pienellä lisätelineellä plkimen alle mutta jalkatilan mataluus tulee vastaan. Kaikenkaikkiaan asennus oli kohtuullisen helppo ja katsastus meni kerralla läpi.
V70 2001 (MK2)  9Ensimm.Volvosta löytyi sopiva pultinpää (yksi jarrusylinterin? kiinnityspulteista)rintapellistä johon vaijerin pään sai ilman lisäreikää öpienen reikälevyn avulla viritettyä (n 2 5 cm reiät molmmissa päissä, toinen pulttiin toinen vaijerin päähän. Polkimeen kiinnitys olisi tiukka, joku milli lisää pituutta pultteihin /reikävä helpottaisi asennusta. Polkimen kiinnitin pohjan muotoon leikattuun vaneriin, joka kiinnitettiin pitkillä ((3 30) reikälevyillä penkin pultteihin (piti leikata ja muotoilla ja taitella mutta hyvä tuli. Lattian kumimatto kävi suoraan levyn päälle, maton etuluiskan pystyi kääntämään maton alle (jotta pohlin ei jää piiloon) - tuli siisti. Lisätoivomus, mahdollista asennusta varten toiseen autoon olisi mukava kun olisi ylimääräisen y-haara pultti jolloin ei tarvitsisi lainkaan irroittaa jos häluaa käyttää/myydä eteenpäin - siis jo heti peruspaketissa. t
Volkswagen Golf 2002  9KotiEnsimm.
Volvo 1998  10KotiEnsimm.Ei mitään ongelmaa, asennus oli helppoa, poika sai jo kortin.
Volvo S60 2002  9KotiEnsimm.Kannattaa huolella tsekata oikea vaijerin kulma käyttöjarrupolkimelle, niin opetuspoljin ei jää jäykäksi.
Volvo V70 2003  8KotiEnsimm.Muuten ihan ok, mutta saisi olla vähän jämäkämpi sais olla ja kitkapinta on talvella liukas, jos kengän pohjassa on lunta.
Volvo V70 Mk2  8KotiEnsimm.
VW Caddy Life  8Molem.Ensimm.Polkimen käyttöergonomia on kyllä kurja, mutta onneksi poljinta tarvitsee harvoin. Asennus onnistui ilman ongelmia ja jopa auton pohjaa reijittämättä. Samoin polkimen toiminta rinnastuu siihen kuuluisaan junan vessaan ennen Pendolinojen aikaa. Eli käy ja kukkuu.
VW Golf 1.2 TSI automaatti vm. 2013  9Korj.Ensimm.
VW Golf 2002   KotiToisella
VW Golf IV vm. 2003  9KotiEnsimm.Hyvä tuote Vinkkejä VW Golf IV -03 asennukseen: -kuljettajan puolella jarrutehostimen kiinnityspinnapultit tulevat etupellin läpi ohjaamon puolella. Näistä pulteista valitaan 2kpl, joiden väliin kiinnitetään sopivasti muotoiltu lattarauta alkup. mutterien alle. Tähän lattaan on kiinnitetty vaijerin ankkurointikappale niin, että vaijerin linja on suoraan jarrupolkimelta ko. ankkurointiin. Vaijeri kokonaisuudessaan asettuu Golffissa hyvin kun nostaa sen vaihdekepin edestä kiinni keskiosan tuuletusritilään ja kiinnittää sen nippusiteillä siihen kiinni. Kulkee kiinni etuverhoilussa eikä ole minkään edessä. Valokuvia löytyy asennuksesta jos vielä tarkempaa infoa on tarve.
VW Golf IV 1999  5Korj.ToisellaEi mennyt ekalla läpi katsastuksessa. Autokorjaamon piti rakentaa uudestaan koko polkimen syystemin. En suosittelisi muille.
VW passat 1997  10KotiEnsimm.Helppo laittaa, jos pysyy työkalut käsissä. Passatissa on kaksinkertainen rintapelti, jonka vuoksi vaijerin kiinnitys kuljettajan jarrupolkimen alle oli hankalaa. Kiinnitin kytkimen kiinnitysruuvin alle raudan, johon haarukkaliitin kiinnitetiin. Ei yhtään reikää.
VW Polo 2006  10Korj.Ensimm.Vanerin tein itse, sen leikkauksessa oli pieniä ongelmia.
Wolksvagen up 2013  8KotiEnsimm.
WV Polo 2006  10Korj.Ensimm.

 

Näiden lisäksi Oplu -poljinta käyttäen ajokortti on hankittu vähintään tuhannella muulla autolla.

Oplu -polkimen edut verrattuna perinteiseen polkimeen ovat:

1) Polkimen asennus on yksinkertaista.

2) Autoon ei tarvitse tehdä reikiä polkimen asentamiseksi. Näitä reikiä ei myöskään tarvitse tukkia, kun poljin poistetaan.

3) Vaijeri kiinnitetään haarukkaliittimellä jarrupolkimen alle. Vaijerin kiinnittäminen ja irroittaminen on helppoa.

4) Haarukkaliitin kiinnitetään pysyvästi autoon haponkestävästä teräksestä valmistetulla pultilla ja prikoilla. Pultti ei ruostu, eikä kiinnitysreikää tarvitse tukkia opetuksen loputtua.

5) Asennetun polkimen irroittaminen ja uudelleen kiinnittäminen on helppoa ja onnistuu kotioloissa yksinkertaisilla työkaluilla.

6) Polkimen siirtäminen toiseen autoon on mahdollista, sillä myynnissä on tarvikepussi, joka sisältää autokohtaiset osat polkimen asentamiseksi.

7) Eniten kuluvaa osaa, eli vaijeria myydään erikseen. Poljinta voi kierrättää.

 


Sompsa Oy, Vantaa. Puh: 0400-768899. www.sompsa.fi pasa(@)sompsa.fi